Instruksjoner til klubbens løypekjørere
Postet av Folldal Trekkhundklubb den 18. Des 2024
Instruks Løypekjørere
Løypepreparering og Sikkerhet Folldal Trekkhundklubb
Som rodeansvarlig er det du som har ansvaret for at din rode gir de beste og sikreste forholdene til brukere av løypa. Du har ansvar for at retningslinjene i dette skrivet følges så langt det lar seg gjøre. Det vil helt sikkert dukke opp lokale forhold som gjør at retningslinjene kan være vanskelig å følge. Er du i tvil på hvordan noe skal gjøres så ta kontakt med løypeansvarlig i Folldal Trekkhundeklubb for avklaring.
Det forutsettes at alle rodeansvarlige bør ha god kjennskap til Norges hundekjørerforbunds arrangementsregler for langdistanse hundekjøring (Arrangement og kjørereglement for langdistanse ligger vedlagt disse papirene). Kapittel A10 i reglementet står det følgende:
”A 10 LØYPA
A 10.1 Trasévalg og utforming
Løypa skal være trygg for hunder og kjørere. Ved trasélegging skal særlig aktsomhet utvises ved åpent vann, gjennom tettbebygd strøk, langs trafikkert vei og ved veikryssinger.
10.1.2 Dersom løypa krysser trafikkert vei, skal det merkes tydelig, slik at kjøreren ikke er i tvil om at veikryssing er forestående. Likeledes skal det settes opp tydelige skilt på veien, slik at trafikken blir varslet om at hundespann vil krysse veien. Ved nattkjøring bør gult blinkende varsellys plasseres ved veikryssingen.
10.1.3 Løypa bør være skjermet fra parkeringsplasser, og parkerte biler.
A 10.2 Merking
10.2.1 Løypa skal merkes med klart synlige markører i tilstrekkelig antall, og slik plassert at kjøreren gis en rimelig anledning til å vite hvor han skal kjøre. Hvordan merkene ser ut skal det opplyses om på kjørermøtet. Merkingen må ikke være av en slik utforming, eller slikt materiale, at det kan medføre risiko for skade på kjører, hunder eller utstyr ved sammenstøt.
10.2.2 Merker bør plasseres ikke mindre enn 20 meter og ikke mer enn 50 meter fra det punktet det varsles om, og bør være synlig i en avstand av minst 50 meter langs løypa i kjøreretningen.
10.2.3 Merkingens utforming og plassering, og/eller mangel på merking, fritar ikke kjøreren fra ansvaret for å holde seg orientert, ved bruk av kart, om hvor han befinner seg og hvor løypa går.”
Stikking og merking av løypa:
Femundløpet har i hovedsak 3 fargekoder på sine skilt.
- Blått skilt er bekreftende for at løperne er på rett vei
- Rødt skilt er retningsgivende
- Gult skilt er fareskilt.
Bruk av skilt
- Retningsskilting i kryss skjer som følger: Rødt skilt settes på den siden av løypa deltakeren skal svinge i førstkommende kryss. Rødt skilt på høyre side av løypa betyr at deltakeren skal svinge til høyre i krysset. Blått skilt settes i etterkant av krysset for å bekrefte at deltakeren er på rett vei. Sett også 3-4 ekstra merkestikker de første 100meterne etter et kryss.
- Gult skilt benyttes for å merke farer eller hindringer i løypa. F.eks veikryssinger, lave kvister/trær, skarpe svinger, åpne bekker, evt. andre hindringer. All merking må skje etter regelverket referert ovenfor.
Bruk av stikker
- Generelt om merking og plassering av stikker: Merkestikker må plasseres sånn at det er minst mulighet for at hundespann kjører ned stikkene. Det betyr at er det skrått så må stikkene alltid stå på den siden av sporet som er høyest. Det samme gjelder i svinger, der plasserer man stikkene i yttersving. Når du kjører løype for hundespann: Tenk at et hundespann er 20 meter langt. Det blir som om man skulle dra et 20 meter langt tau bak skuteren. Tauet skal ikke borti trær eller hindringer når du svinger rundt. Lag alltid gode runde svinger. Er du i tvil, spør løypeansvarlig eller en erfaren løypekjører.
- Det er beregnet et snitt på ca. 50 meter mellom hver stikke langs traséen. Det betyr at det blir ca. 20 stk merkestikker pr.km løype. Det er viktig at høyfjellsområder og områder spesielt utsatt for sterk vind og snøfokk må merkes ekstra godt. Kanskje så tett, eller tettere, enn 20 meter er nødvendig på de mest utsatte områdene. På skogsbilveier og andre mindre utsatte områder er det da mulig å strekke ut stikkene til kanskje 150-200 meter der det ikke finnes andre alternative løypevalg.
Skilting, varsling og merking av veikryssinger.
- Merking/varsling for deltakerne må være som følgende: Gult fareskilt godt synlig, gul blinkelampe godt synlig(denne må stå minimum 30 meter fra veien slik at lampen er bak deltakeren når veipasseringen begynner). Ekstra merkestikker på motsatt side av veien slik at deltakeren lett ser hvor løypa går videre. Merking for bilførere langs vei: Skilting etter skiltplan for hver enkelt kryssingspunkt(skiltplan vedlagt). Sett tett med røde merkestikker på hver side av veien, 10-15 stk på hver side. Dette markerer godt for bilførere at her er det noe som foregår.
Følgeskuterarbeid: under løp eller ved større arr
Følgeskuterjobben er en viktig del av jobben med løypearbeidet. Følgeskuternes hovedoppgave er å sørge for at traséen er riktig og godt merket, at løypa er trygg å kjøre med hundespann, og at skiltingen ved veier og evt. farlige områder er i orden.
- Det bør være 2 skutere som kjører i følge
- Følgeskuter skal dra ut i god tid før første spann kan regnes å dra ut på strekket. Det vil normalt si at følgeskuter kan dra ut 2-4 timer før første spann. Da har følgeskuter tid til å rette opp i eventuelle feil og mangler ved løypa.
- Det skal være med ekstra skiltmateriell til supplering langs traséen.